De Milt

 

De Milt acupunctuur
Weinig energie? Dan kan jouw milt wel wat extra aandacht gebruiken!
Het belang van een goede balans in de Milt in onze ‘altijd drukke samenleving’

Veel van mijn patiënten hebben last van darmklachten, vreetbuien, vermoeidheid, een zwaar gevoel en maken zich overmatig zorgen. Klinkt dit jou bekend in de oren? Dan kan het zijn dat jouw Miltenergie laag is.

De milt is in het westen voor veel mensen een onbekend orgaan. In grote lijnen is de milt het orgaan dat betrokken is bij het immuunsysteem en verantwoordelijk is voor de aanmaak van witte bloedlichaampjes en het verwijderen van oude rode bloedcellen.

In de Traditionele Chinese Geneeswijze (TCG) speelt de Milt een veel grotere rol. De Milt werkt samen met de Maag en zijn verantwoordelijk voor het spijsverteringssysteem. Het grootste verschil is dat de Milt niet alleen voeding verteert, maar ook prikkels en informatie, eigenlijk alles wat via onze zintuigen binnenkomt, wordt verwerkt door de Milt.

Nu we weten dat de Milt al deze prikkels en informatie moet verwerken, is het niet gek dat we leven in een ‘Milt deficiënte’ samenleving. We nemen de hele dag door informatie op, we eten voor de TV (dubbele belasting aan prikkels!), we zijn continue online en noemen dat gehaaste leven inmiddels ‘multitasken’. Klinkt herkenbaar? Niet zo gek dus dat de Milt hier behoorlijk uitgeput van raakt.

Wat kun je doen aan een uitgeputte Milt en de bijbehorende klachten? Gelukkig zijn er veel oplossingen om de belasting op de Milt te verminderen, als je het eenmaal weet.

    1.   Zorg voor meer balans

Balans helpt om de belasting op de Milt te verminderen. Dit geldt op veel vlakken zoals werk, emoties en voeding. Beperk de overuren, stop met piekeren en eet bewust. Dit is niet alleen goed voor de Milt, maar voor je algehele gezondheid. Dat klinkt misschien makkelijker dan het is. Je zou bijvoorbeeld kunnen beginnen met één ding tegelijk te doen. Dat betekent als je eet, éét. En richt je aandacht hier volledig op. Kijk niet tegelijkertijd TV, check niet je e-mail en ga geen stukken tekst zitten lezen. Ook al leven we in een gehaaste wereld waar iedereen tijd tekort heeft, deze kleine verandering zal niet alleen je Milt helpen maar zorgt ook voor rust in je hoofd en balans in je lichaam.

    2.   Ijs? Nee dank je!

De Milt heeft een hekel aan koude. Simpel dus, vermijd koude voeding. De Milt is namelijk verantwoordelijk voor de vertering van voeding en dit doet hij door middel van warmte. Het eten en drinken van koude voeding zorgt ervoor dat de Milt nog harder moet werken om te kunnen verteren. Dit geldt overigens ook voor rauwe groenten. Maak het je Milt dus zo makkelijk mogelijk en probeer teveel koude voeding, zoals ijs, te vermijden.

    3.   Beweeg

Kies een sport of activiteit die bij je past en vind tijd om te bewegen. Dit vermindert de stress in het lichaam aanzienlijk en maakt het hoofd leeg. Minimaal 30 minuten per dag een stevige wandeling zorgt al voor een betere spijsvertering, sterkere spieren en een lagere bloeddruk. Daar wordt je Milt blij van!

   4.   Slaap voldoende

Luister naar je lichaam. De een heeft meer slaap nodig dan de ander om zich energiek te voelen gedurende de dag. Ga op tijd naar bed, het liefst rond 11uur als je om 7uur weer op moet. Zo zorg je ervoor dat je lichaam voldoende rust krijgt. Moeite om in slaap te komen? Vermijd beeldschermen in de avond, verlaag je ademhaling, adem naar de buik om tot rust te komen, stop met piekeren en HOU VOL! Door je te concentreren op je ademhaling, zul je vanzelf merken dat je lichaam tot rust komt en je makkelijker in slaapt valt.

voeding

Voeding die de Milt ondersteunt

Naast de bovengenoemde factoren die de balans in de Milt helpen terug te brengen, zijn er een aantal voedingsmiddelen die je kunnen helpen:

  • Licht gekookte groenten en dan met name degene die uit de grond komen. De Milt is namelijk van het Aarde element; bieten, kool, wortel, knolselderij, champignons, komkommer, aubergine, venkel, sla, ui, pompoen, zoete aardappel, courgette, tomaat
  • Peulvruchten
  • Kleine hoeveelheden fruit; grapefruit, abrikoos, banaan, kers, cranberry, dadel, vijg, meloen, sinaasappel, perzik, peer, ananas
  • Kleine hoeveelheden mager vlees; kip, kalkoen
  • Granen; gerst, boekweit, mais, havermout, rijst, spelt, rogge
  • Noten en zaden; walnoten, pijnboompitten, sesamzaad, pistachenoten
  • Vis
  • Thee en dan met name; groen, jasmijn, chai
  • Verwarmende kruiden; zwarte peper, kaneel, gember, anijszaad, chili peper, venkelzaad, knoflook, munt, kurkuma, tijm, nootmuskaat, dille, rozemarijn

Voeding die de Milt verzwakt

Heb je last van de symptomen die duiden op een disbalans in de milt? Probeer de volgende voedingstoffen dan vooral te vermijden:

  • Zuivel
  • Geraffineerde suikers
  • Tarwe
  • Koude dranken
  • Bewerkte voeding
  • Rauwe voeding
  • Alcohol
  • Koffie (max. 2 koppen per dag)
  • Gefrituurd voedsel

Als de Milt goed functioneert voel je je energiek, zijn je gedachten helder en kun je je goed concentreren. Daarnaast is de ontlasting dagelijks en van een stevige structuur, aan één stuk. Is dit voor jou niet het geval? Dan zou dit kunnen duiden op een overbelaste Milt. Ook als je geen last hebt van bovengenoemde symptomen, kan het zeker geen kwaad om de Milt te helpen door bewust te zijn van de kleine dingen die we kunnen veranderen om de druk op dit belangrijke orgaan de verminderen.

Heb jij naar aanleiding van deze tekst vragen of opmerkingen? Neem gerust contact op met Kim van Male (acupuncturist) via tbacupunctuur@gmail.com of 0629881554.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze website gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.